پرورش دهنده طیور

مهدی امامی هستم متخصص جوجه کشی از انواع پرندگان زینتی و بومی

پرورش دهنده طیور

مهدی امامی هستم متخصص جوجه کشی از انواع پرندگان زینتی و بومی

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

 

دستگاه های جوجه کشی زیاد در برندها و مارک های مختلف در بازار وجود دارند و طبیعتا برای خرید اونا در نگاه اول سردرگم خواهید شد، کافیه که کلمه دستگاه جوجه کشی رو توی گوگل جستجو کنید تا با تعداد زیادی از سایت های فروشنده دستگاه جوجه کشی رو به رو شوید.

برای اینکه خرید خوبی داشته باشید و از دستگاه خودتون به خوبی و برای چندین سال استفاده کنید. توی این پست میخوام یک راهنمایی کلی برای خرید دستگاه جوجه کشی بهتون بگم ، امیدوارم که به دردتون بخوره 

 

نکته اول - به بدنه دستگاه توجه کنید 

معمولا دستگاه های بدنه فلزی دارند عمر کمی خواهند داشت و پس از مدتی پوسیدگی اونا رو خواهید دید، هم چنین به نحوه اتصال بدنه به هم توجه کنید، برخی ها از چسب حرارتی استفاده کرده اند که این نهایت بی دقتی در ساخت دستگاه جوجه کشی است. 

 

نکته دوم - به امکانات دستگاه توجه کنید

برخی از دستگاه ها سیستم تامین حرارت و یا رطوبت درستی ندارند و قادر به تامین دقیق حرارت و رطوبت نیستند. یا اینکه سیستم چرخشی ندارند باید تخم ها را به صورت دستی بچرخانید. به این موارد نیز توجه کنید. 

 

نکته سوم - سنسور

مهم ترین قطعه ای که در هر دستگاه جوجه کشی باید وجود داشته باشد سنسور است . بدون وجود سنسور امکان جوجه کشی وجود ندارد چرا که کل سیستم جوجه کشی مختل می شود در برخی از دستگاه از سنسورهای ارزان قیمت و ضعیف استفاده می شود بنابراین قبل از خرید انواع سنسورها را بشناسید و با بهترین آن در بازار آشنا شوید. 

 

نکته چهارم -  گارانتی و خدمات پس از فروش

هر دستگاهی باید دارای گارانتی و خدمات پس از فروش باشد ، اگر دستگاه جوجه کشی شما فقط دارای گارانتی اسمی هستش و در واقع هیچ واحد خدمات پس از فروشی برای رسیدگی به مشکلات شما وجود نداشته باشه احتمالا در آینده به مشکل بر بخورید. 

  • دستگاه جوجه کشی هواباتور
  • ۰
  • ۰

ابخوری های مورد استفاده در مرغداری ها به دو دسته ی عمده ی ابخوری دستی و یا ابخوری اتوماتیک دسته بندی میشوند.

آبخوری دستی :

آبخوری های دستی به صورت دستی و توسط اپراتور باید پر شوند. این ابخوری ها دارای مخزن کوچکی هستند که اب در داخل ان قرار گرفته و با کاهش سطح آب، اب از مخزن به داخل سینی وارد میشود. این ابخوری ها بیشتر برای شرایطی پیشنهاد میشود که تعداد طیور کم باشد .

نکات مثبت : قسمت بسیار پایین ، سهولت در پر کردن ، تنوع بالا برای طیوری با اندازه ی های مختلف ، امکان اویزان کردن

نکات منفی : نیاز به پر کردن مداوم ، امکان ورود الودگی به داخل سینی ابخوری ، بخار شدن آب

آبخوری های اتوماتیک :

این نوع از آبخوری مرغداری دارای تنوع بالایی بوده و در مدل های مختلف حتی گاها به صورت اختصاصی برای پرنده ی خاصی تولید میشود. آبخوری های اتوماتیک بدون نیاز به کاربر پر شده و در نتیجه رفت و امد کاربر به سالن پرورش کاهش پیدا میکند که این مورد در جلوگیری از انتقال بیماری های مختلف به طیور تاثیر بسزایی دارد.

در ابخوری های اتوماتیک ، مخزن آبخوری به یک منبع مشخص متصل است . با کاهش سطح اب در سطح سینی ابخوری ، اب به صورت اتوماتیک وارد سینی میشود. در نتیجه همواره اب تازه در اختیار طیور قرار خواهد گرفت.

انواع ابخوری های اتوماتیک مورد استفاده در سالن های پرورش :

آبخوری نیپل : نیپل شناخته شده ترین ابخوری مورد استفاده در سالن های پرورش می باشد. این ابخوری تمام اتوماتیک دارای یک نیپل در انتهای خود بوده که اتصالات اب ورودی از محل مخزن به این نیپل متصل میشوند. طیور برای اینکه به اب دسترسی داشته باشند باید به نیپل نوک بزنند. با نوک زدن اب در اختیار طیور قرار میگیرد.

این آبخوری ها به دلیل اینکه اب را مستقیم در اختیار طیور میگذارند ، احتمال الودگی اب را به صفر میرسانند. از سویی دیگر اب در بستر نریخته و الودگی نیز ایجاد نمیکند .بدین ترتیب میتوان از داروها و ویتامین های مختلف نیز استفاده کرد و انها را به آسانی در اختیار طیور قرار داد.

تنها مورد در این دستگاه ها سرویس دوره ای لوله ها می باشد که به منظور جلوگیری از گرفتگی و ... انجام میگیرد.

آبخوری پواسون و جامبو : این دو نوع ابخوری عملکردی تقریبا یکسان دارند . در این دستگاه ها که بیشتر به صورت اویزان نیز تولید میشود ، ابخوری دارای یک سینی مخصوص است . وقتی اب داخل مخزن کم میشود از قسمت فوقانی که به لوله ی اب مخصوص متصل است اب روانه شده و به داخل مخزن میریزد. بدین صورت اب تازه همیشه در اختیار طیور قرار دارد.

این دستگاه ها نیز پرتی انرژی بسیار کمی دارند . در استفاده از این ابزارها باید توجه به اتصالات و بررسی دوره ای انها صورت گیرد .

آبخوری های مخصوص :

این ابخوری ها برای طیور های مختلف تولید میشوند. برای مثال برای طیور زینتی از ابخوری های کوچک استفاده میشود . یا برای طیوری همچون بوقلمون که دارای منقار بزرگتری هستند از ابخوری های مخصوص استفاده میشود .

نتیجه گیری :

انتخاب و خرید آبخوری ارتباط مستقیمی با نیاز و تعداد طیور دارد. اما همواره تاکید میشود که از ابخوری های اتوماتیک استفاده شود تا طیور به صورت منظور به اب دسترسی داشته باشند.

  • دستگاه جوجه کشی هواباتور